Vi siar om framtidens sociala medier
Vi kan nog alla hålla med om att den sociala media världen snurrar snabbt och det kan vara spännande att fundera över vad som komma skall. Ingen sitter på svaret men gissa kan man. Här kommer vår gissning på vad vår digitala framtid innehåller efter att ha gjort en trendspaning. Kommentera gärna blogginlägget och låt oss höra om du uppmärksammat något mer som du tror kommer bli vår verklighet under 2020.
Succén TikTok fortsätter och Instagram kontrar med Reels
Det är på TikTok som flest unga hänger på. TikTok har 13 års gräns och 41% av användarna i åldrarna är 16-24. Det är superenkelt att skapa snygga och kreativa videos här inne, utan att behöva lägga massor av tid på redigering. Instagram är snabba att hänga på trenden och har därför skapat Reels, deras variant av TikTok. Reels har (än så länge) bara lanserats i Brasilien. Om Reels lanseras i fler länder, och även hos oss här i Sverige, så kan vi vänta oss att fler privatpersoner och företag anammar den här typen av kommunikation. Och att målgruppen för detta sprider sig uppåt i åldrarna.
Mark Zuckerberg sa ”The future is private”
Facebooks grundare Mark Zuckerberg sa under ett möte under våren 2019 att framtiden är privat. I samma möte berättade han att man skulle fokusera mindre på Facebook-flödet och mer på t.ex. Messenger, WhatsApp (som också ägs av Facebook) och specifika grupper. Ett knappt år senare kan vi se just de trenderna i att man postar mindre och mindre publikt innehåll och föredrar mer one-to-one-konversationer. Känner du igen dig? Och hur påverkar det ert företags närvaro på sociala medier?
Anamma trenderna i ditt företags digtala närvaro. Hitta ett ämne som du är specialist inom. Som du kan bidra med inspiration och kunskap i och som du även vet andra är intresserade av. Skapa en grupp och bjud in till diskussion i den.
Kortlivat innehåll fortsätter dominera
Innehåll som försvinner efter 24 timmar fortsätter att trenda via kanaler som t.ex. TikTok, Instagram stories, Facebook händelse och Snapchat. Innehållet är relativt enkelt att producera och lätt att konsumera. På Instagram kan du spara dina stories i en händelse i profilen. På så sätt lever ditt innehåll du skapar längre.
Rörligt innehåll
Vi vet att du hört det förr men det är värt att nämnas igen. Satsa på rörligt innehåll! Vad kan du göra film och annat rörligt material kring? Satsa på det och komplettera med stilla material. Om du inte har en plan för hur ni i ert företag ska jobba mer med rörligt är det dags att göra det nu. Behöver ni hjälp med att ta fram rörligt material för er verksamhet? Kontakta oss, vi hjälper er gärna.
Influencer marketing fortsätter växa
Lagarna och regelverken inom influencer branschen har blivit tydligare och fler företag har förstått värdet i att samarbeta med en influencer. Dessa samarbeten har blivit fler och fler i rasande fart och vi tror att detta bara är början. Vi tror att de flesta företag kan hitta influensers och som skapar värde för företaget inom en snar framtid. Samtidigt vill vi understryka vikten i att hitta ett sätt som engagerar den egna personalen i företagets digitala närvaro för att personifiera innehållet.
Blir Instagram-likesen bli ett minne blott?
Instagram testade under 2019 att gömma likes så man inte längre kan se hur många likes ett inlägg har. Om detta kommer rullas ut till alla vet vi inte ännu. Om vi gissar så tror vi att det kommer bli så och att effekterna är positiva. Vi blir mer måna om vårt välmående och antal likes blir inte en måttstock för hur väl vi presterat, hur omtyckta vi är eller blir en måttstock för vilka influencers vi vill göra samarbeten med. I stället för antal gilla-markeingar, som in sig inte säger så mycket, hittar vi istället andra faktorer att mäta, som hur väl profilen stämmer överens med varumärket, hur följarna engagerar sig i kommentarer och profilens kraft att föra vidare sina följare mot ett uttalat mål.
Podcasten fortsätter leta sig in i vår vardag
55% av Sveriges befolkning lyssnade på poddar under 2019. Vi är övertygade om att detta kommer bli en kanal för fler företag att marknadsföra sig i för att stärka varumärket och öka sin försäljning. Vi hjälper er göra med ljudproduktion och/eller skapa en färdig ljudfil av det ni själva spelat in.
Fler blogginlägg: Guide till rätt format i sociala medier.
Behöver du hjälp med dina sociala medier eller för att skapa innehåll till dem i form av text, bild, film eller ljud? Här kan du se exempel på i vilka delar vi kan hjälpa dig.
Lämna ett svar