Vad gör en marknadskommunikatör?
Inom marknadskommunikation ryms många delar och jag kan garantera att du får olika svar beroende på vem du frågar. Efter nio år som marknadskommunikatör inom olika branscher ska jag försöka ge min bild över vad en marknadskommunikatör gör och kan bidra med. Kanske läser du detta för att du vill anställa en marknadskommunikatör, hyra in en på timmar eller kanske börja jobba som en? Oavsett hoppas jag att detta gör din bild av tjänsten tydligare.
Marknadskommunikatör - både en strategisk och operativ roll
Att vara marknadskommunikatör innebär att man har både en strategiskt och operativ roll. För att börja i rätt ände bör man börja med att ta fram strategier i form av marknadsplan, kommunikationsplan och innehållsplan. Som förankras i företagets övergripande mål. På så sätt får du som marknadskommunikatör en tydligare riktning framåt och kan också sätta upp mätpunkter utefter målen redan från start.
När det strategiska är klart är det dags att kavla upp ärmarna och börja kommunicera och marknadsföra företaget. I de flesta bolag sker den största delen av marknadsföringen digitalt men kanske även kompletteras med traditionell reklam som radio, tryckta annonser och skyltar. Vart och med vad beror på vad ni kommit fram till i strategierna.
Produktion och publicering
Beroende på vart i köpprocessen kunden är sätts olika budskap, vad vill och behöver de som aldrig hört talas om er tidigare nås av för kommunikation? Hur får ni personen som följer er och intresserar sig av er att till slut ledas till köp? Frågor som kommunikatören även behöver ställa sig är vilken tonalitet innehållet ska ha. Vad vill jag att den som läser ska känna och göra. Finns det något som kan misstolkas och som behöver förtydligas?
När kommunikationen är satt behöver kommunikatören även bestämma format och andra anpassningar utefter vart kommunikationen ska ske. På sociala medier finns algoritmer att ta hänsyn till, olika format beroende på kanal och framför allt olika användarbeteenden i de olika kanalerna.
När man vet vad budskapet ska vara och i vilken kanal det ska publiceras i är det dags att ta fram materialet. Är det en ren text som ska skapas, en bild som ska fotas eller en film som ska filmas? Som jag nämnde tidigare är marknadskommunikatörens roll väldigt bred och det vore sällsynt om personen kan allt och har tid med allt på egen hand. Vissa delar kan det lämpa sig bättre att hyra in spetskompetenser inom, t.ex. inom filmproduktion där marknadskommunikatören kan agera projektledare eller samordnare istället.
När ska det publiceras och behöver några informeras internt innan publicering?
Sociala medier
Förutom att publicera innehåll i sociala medier (som t.ex. Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok och Pinterest) krävs det att man är social. Det är trots allt, som namnet säger, ett socialt medie. Kommunikatören behöver förutom att administrera företagets konto, även delta i dialoger i andras konton för att få spridning. En del av marknadsföringen som vuxit mycket de senaste åren och som för många numera ses som en självklar del i marknadsmixen är samarbeten med influensers. Förutom att annonsera via influencers är egna annonskampanjer i de sociala kanalerna en viktig del i att nå ut.
Arbetet i sociala medier är ett avsnitt för sig, som jag kommer göra ett separat blogginlägg för.
Administrera och optimera
En del i marknadskommunikatörens roll kan vara att administrera webbsidan. Utveckla den med mer innehåll, ändra innehållet vid behov och se så webbsidan levererar det den tänkt göra. Om utveckling sker hos webbyrå kan kommunikatören agera projektledare eller samordnare från företagets håll.
För att komma upp i sökmotorerna på relevanta ord behöver webbsidan vara sökordsoptimerad med innehåll, tekniska detaljer, länkar och användarvänlighet. Att skriva artiklar, blogginlägg, pressmeddelanden eller andra landningssidor med innehåll som sökmotorerna gillar är en vanlig uppgift för en marknadskommunikatör.
Projektledning är en del av kommunikatörens vardag
Med fördel har marknadskommunikatören en ådra av projektledning i sig, eller två. Yrket innebär nämligen mycket samordning. Ett exempel på det skulle kunna vara om företaget ska anordna ett evenemang, trycka ett magasin eller kanske har en fotograf hyrts in som behöver styrning i vad ni vill ha bilder på?
Analys och utvärdering för att optimera insatserna
När budskapet är ute ska det följas upp och utvärderas. Hur då tänker du? Även på den frågan skiljer sig nog svaret beroende på vem du ställer frågan till. Fördelen med den digitala marknadsföringen är att det finns mycket statistik att hämta, ibland för mycket vilket gör det svårt att överblicka. Du kan bland annat se statistik över hur dina sociala kanaler levererat och i Google Analytics kan du ta del av webbsidestatistik om du har det kopplat till din webbsida, vilket du bör ha. Välj ut några mätpunkter som du mäter kontinuerligt och som är kopplade till företagets mål.
En av många fördelar med digital marknadsföring är att man snabbt kan pausa, korrigera och optimera om resultatet inte blev som man förväntade sig.
Jag ska skriva ett separat blogginlägg om vad det är jag utvärderar den digitala kommunikationen och vilka nyckeltal jag jämför.
Marknadskommunikatören bör vara uppdaterad i utveckling och trender
Den digitala världen förändras snabbt och ofta. Det som premieras av algoritmerna i de sociala medierna ena dagen kan ha förändrats till nästa dag. Som marknadskommunikatör behöver man hålla sig uppdaterat i ämnet och snabbt kunna justera om så behövs. Det kan även ske saker och ting i omvärlden som går att man behöver planera om. Pandemin är ett bra exempel på det. Arbetar man inom besöksnäringen med stor del norska gäster fick man snabbt styra om marknadsföringen när gränsen stängdes, för att nämna ett exempel.
Läs bloggar, signa upp dig på nyhetsbrev och lyssna på poddar för att hålla dig uppdaterad i vilka förändringar som sker. När det gäller sociala medier är två tips på poddar dessa: Digitalsnack podden och Sociala medier och kommunikationspodden.
Kan vi hjälpa dig med marknadskommunikation?
En bred roll med stora möjligheter. Om du tidigare tänkte att Anna två skrivbord bort skulle kunna ta kommunikationen vid sidan av hennes kärnuppgifter har du nu kanske börjat tänka om? Vi hjälper er gärna så att ni kan fokusera på det ni är bäst på.
Vi är marknadskommunikatörer som hjälper olika företag med olika saker. Vi har en bred kunskap och ett djup i projektledning, filmproduktion och sociala medier. För vissa kunder sköter vi allt från strategi till genomförande och utvärdering och för andra kunder har vi x antal timmar att arbeta med per månad, timmar vi får prioritera och använda på det vi tror ger mest utväxling. En bra läsning för er om ni inte har möjlighet att anställa en marknadskommunikatör på heltid. Kontakta oss om du vill prata mer om hur vi kan hjälpa ditt företag.
Vill du jobba som marknadskommunikatör?
Kul! Hör gärna av dig om du vill bolla något. Kanske pluggar du och är intresserad av praktik inom yrket för att få en tydligare bild av vad rollen innebär? Hör av dig så pratar vi mer om möjligheterna hos oss.
Lämna ett svar