Influencer marketing
Vad är influencer marketing?
Influenser marketing är en av de marknadsföringsmetoder i världen som växer snabbast. Vi människor föredrar att gå på rekommendationer. Tänk dig själv - visst får resmålet, schampot, ett gott recept eller ett besök hos en viss restaurang fördel i valet av det alternativet och något annat om en vän har pratat gott om det? Precis så är det även med influenser marketing men där skillnaden är att du kanske aldrig träffat personen i verkliga livet. Du följer hen för att du gillar och kanske känner samhörighet med det personen lägger ut.
Influencer marketing har blivit en global mångmiljardindustri och har bidragit till att företag och varumärken vuxit sig starkare mycket snabbare än vad som var möjligt för bara några år sedan.
Marknadsföringsmetoden används i flera olika syften. Förstärka ett varumärke, driva försäljning, etablera sig på nya marknader, så ut med ett nytt affärsområde eller få hjälp vi influencern att skapa bra innehåll som kan användas i andra sammanhang.
Hur vi hjälper företag att nå ut via influencer marketing
Under fyra års tid har vi arbetat med influencer marketing för våra kunder. Både på egen hand i rollen som marknadskommunikatör men också där vi tagit hjälp av nischade byråer som jobbar med just detta område. Eftersom influenser marketing är en relativt ny marknadsföringsmetod märkte vi snabbt att osäkerheten och frågetecknen för hur man gör rätt och hur det fungerar var många. Efter att ha samarbetat med byråer har vi tagit tillbaka bollen till oss igen då vi hittat det vi tycker funkar bra och mindre bra.
Idag arbetar vi med influenser marketing för våra kunder genom att söka upp och inleda en kontakt med för kunden relevanta profiler. Presentera deras statistik och förslag på upplägg för kunden och efter accept sköta kontakten med influencern. När samarbetsperioden är avslutad presenteras statistiken och det tas beslut på om man vill gå vidare eller inte.
Hur kan vi hjälpa dig med influencer marketing?
Kanske arbetar du som marknadskommunikatör för ett företag, är intresserad av att prova på detta men redan har för många strängar på din lyra? Eller driver du ett företag där du förstår att detta kan vara en väg framåt för er men inte har en aning om med vem eller hur?
Vi har samlat på oss profiler vi känner oss trygga med att rekommendera om du som företag är en bra match för dem. Testa oss!
Lämna ett svar