Statistik från rapporten om Svenskarna och Internet 2022
Varje år släpper Internetstiftelsen sin årliga rapport över svenskarnas internetanvändande. Den 11 oktober släpptes årets rapport – fylld av statistik att grotta ner sig i för den som är intresserad. En rapport som ger oss en bra inblick i hur sociala medielandskapet utvecklas och växer.
I vårt alltmer digitala samhälle är vi vana vid att allt går snabbt och finns lättillgängligt, därför är det kanske inte heller alla som har varken tid eller ork att läsa igenom hela rapporten. Vi har skapat en sammanfattning av de punkter som vi plockar med oss utifrån årets rapport, framförallt kring sociala medier då det är en av de delarna vi hjälper våra kunder med och behöver vara uppdaterade inom.
Internetanvändandet överlag är relativt oförändrat i jämförelse med 2021. Hela 94 procent av befolkningen använder internet och nästan alla använder internet dagligen. Endast några få procent är ute på nätet mer sällan än varje dag. Av befolkningen över 16 års ålder eller äldre använde 94 procent internet, varav 90 procent gör det dagligen.
Sociala medier och de olika generationerna
Användningen av sociala medier ligger kvar på samma nivå som under 2021. De tre störst plattformarna är fortsatt Youtube, Facebook och Instagram. De allra flesta internetanvändare använder sig av sociala medier och hälften av dem lägger också upp eget material på Facebook, Instagram och Snapchat.
Barn på internet och vart de hänger mest
Internet är en plats för alla åldrar, i princip alla barn använder internet. Barn umgås med varandra till stor del genom medieplattformar, mer än vad vuxna gör. De tycker också att internetanvändandet gör att de lär sig nya saker och blir bättre på engelska. Snapchat är den plattform som ökar mest bland de yngsta barnen, födda på 10-talet. Det är också plattformen som flest 00-talister använder dagligen.
Bland barn på lågstadiet är Roblox den mest använda plattformen – en plattform där majoriteten av användarna är födda på 10-talet.
Vad är då Roblox? Det frågade jag mig själv också när jag hörde om den. En plattform som gått mig, och många andra, obemärkt förbi tills nu. Roblox är en spelplattform utan åldersgräns där användarna själva kan skapa sina spel. Plattformen innehåller allt från spelande till socialt umgänge, konserter, modevisningar, lärande och underhållning.
90-talisternas användande av internet och sociala medier
90-talisterna gör mest av allt på alla plattformar och är den generationen som är mest digital. De är också dem som använder flest funktioner på plattformarna mest av alla. I jämförelse med de andra generationerna är det 90-talisterna som i högst mån är inne dagligen på sociala medier och internet. Det är också dem som följer flest varumärken på Instagram. Av det totala antalet användare av sociala medier är det 4 av 10 som följer varumärken och företag via sina kanaler.
Influencers är fortsatt starka på sociala medier, främst på Instagram. 1/3 av sociala medie användarna följer minst någon influencer och 70 procent bland de yngre användarna. Det finns extremt många olika influencers och olika generationer följer olika influencers.
Skillnader mellan män och kvinnor på sociala medier
Det är fortsatt skillnaderna mellan hur män och kvinnor använder sociala medier
- Fler män än kvinnor använder Youtube, Twitter, reddit och Twitch
- Betydligt fler kvinnor än män använder Instagram och Pinterest. Även något fler kvinnor som använder Facebook och Snapchat
- Flashback minskar i användning bland både män och kvinnor jämfört med 2021. Bland män minskar även användandet av Reddit – skillnaderna är dock små
- Bland kvinnor tenderar användandet av Youtube, Facebook och Pinterest att minska något, även om skillnaderna även där är små.
Det finns en väldigt varierande mix mellan olika åldrar och plattformar. Beroende på vilket kön och ålder man tillhör använder man sig av olika plattformar och använder dem olika. Olika åldrar och kön möts inte särskilt mycket på plattformarna utan använder olika plattformar eller olika delar inom plattformarna.
Vad i statistiken som skiljde sig mot vad vi förväntat oss
Vi och många andra hade förväntat oss att TikTok fortsatt skulle ha en markant ökning. Årets rapport visar dock att den dagliga användningen av TikTok endast har ökat lite grann (vilket också skulle kunna bero på den så kallade felmarginalen) men inte antalet användare. Framförallt är det väldigt få personer som lägger upp eget material på TikTok och istället endast använder plattformen för att ta del av andra content.
Användningen i alla åldrar ligger inte särskilt mycket högre i år än 2021 vilket är förvånande. Framförallt har användandet minskat bland barn i låg- och mellanstadiet. Något man kan spekulera i om det skulle bero på framväxten av Roblox..?
Tips från oss!
Internet är en fantastisk plats med mängder av möjligheter och vi har med säkerhet mycket nytt att se fram emot framöver. Vad det innebär kan vi bara spekulera i.
Våra digitala liv kräver också att vi fortsatt är medvetna och säkra internetanvändare. Internet har visat sig en modern guldgruva för olika former av bedrägeri. Nyckeln till att använda internet på ett tryggt och säkert sätt är kunskap. Läs igenom vad ni klickar i innan ni godkänner. Rensa och kolla till inställningarna på era webbläsare lite då och då. Framför allt - prata med de yngre runt er och var uppmärksamma varningsflaggor för om de utsätts för något som ni kan stoppa. Ett ansvar vi alla behöver ta ju fler yngre som introduceras till den digitala världen.
Läs rapporten i sin helhet här, en ny flik öppnas och du länkas till svenskarnaochinternet.se.
För oss marknadskommunikatörer finns det fler delar att grotta in oss i än delen om sociala medier. Här länkas du till ett blogginlägg om de viktigaste insikterna från rapporten enligt Sveriges Kommunikatörer.
Behöver ni hjälp med era sociala medier? Sätta en strategi, det löpande arbetet eller en föreläsning/workshop för era medarbetare som jobbar med just de delarna.
Vi hjälper er! Kontakta oss så tar vi dialogen vidare.
Lämna ett svar