Att tänka på när du använder ChatGPT för content marketing och PR
Som du säkert vet vid det här laget är utvecklingen av AI inom olika områden på framfart. En av de mest omtalade applikationerna för de här är OpenAI:s chatbot: ChatGPT. Med backning från framförallt Microsoft anses just nu den här chatboten vara den mest avancerade att tillgå gratis i dagsläget. Det talas även om att Microsofts sökmotor Bing snart kommer att implementera ChatGPT i sökmotorn vilket till och med har skrämt upp områdets absoluta gigant Google.
Hur fungerar ChatGPT?
Till skillnad från t.ex. Googles sökmotor där du får förslag på hemsidor som kan ha svar på din fråga så fungerar ChatGPT lite annorlunda. Boten är tränad att ge dig ett svar likt hur en människa hade uttryckt sig. Därför får du ingen bakgrundsinformation till vad boten skriver till dig utan bara det svar som dess tränats att anse vara mest rätt. I praktiken har dess AI dels tränats i hur människor uttrycker sig men också i skrivande stund (ChatGPT-3) gått igenom ungefär 300 miljarder skrivna ord på nätet i form av artiklar, forskning, medier, Wikipedia osv.
Något som är otroligt viktigt att tänka på när du använder ChatGPT är att faktagranska allt innan du använder informationen i ditt arbete! Boten skriver vad den är upplärd att tro är det rätta svaret, men det behöver inte betyda att det är korrekt för det. Med detta sagt har ChatGPT t.ex. klarat sluttentamen för både advokat- och läkarlicens i USA.
Hur kan kommunikatörer dra nytta av ChatGPT?
Om du idag gör content marketing eller skriver copy på engelska så finns det ett par bra användningsområden där chatboten kan hjälpa dig på traven:
- Research. Om du vill ha snabba svar på en fråga eller fördjupa dig i ett ämne funkar ChatGPT väldigt bra. Du kan snabbt få en bra överblick av ämnet förklarat på ett lättförståeligt vis. Men som tidigare nämnt gäller det även här att faktagranska allt noggrant då det inte är säkert att allt stämmer.
- Strukturera idéer. Har du kört fast är det här ett utmärkt verktyg att få lite nya infallsvinklar osv. Låt chatboten hjälpa dig att brainstorma fram idéer kring ett ämne. Den hjälpa dig att hitta relevanta blogginlägg kring ämnen och även hjälpa dig att strukturera upp vilka inlägg som skulle fungera bra för en viss typ av mottagare.
- Copy för sociala medier. Du kan be ChatGPT skriva en text om ett ämne utifrån strukturen av valfri social plattform. T.ex. kan du be chatboten skriva en tweet ur ett specifikt varumärkesperspektiv om önskat ämne. Det kan fungera för att skapa en grund till texten, men även här är det viktigt att faktakollar och skriver om texten utifrån den tonalitet du vill använda.
- Förbättra dina texter. Om du känner att texten du skrivit saknar någonting eller är på något vis kan bli bättre är det här ett bra verktyg. Du kan kopiera in din text och be chatboten att göra den mer attraktiv för sälj, mer humoristisk, mer engagerande osv.
Är framtiden för kommunikatörer hotad av AI-chatbotar?
I dagsläget har utvecklingen kring AI-baserade chatbotar kommit en bit på vägen men är långt ifrån färdiga. Att sia i framtiden vad det gäller ett så nytt fenomen kan lätt leda till att man skjuter sig i foten. Dock inom den närmsta framtiden behöver du som kommunikatör inte vara orolig. Det här är ett kraftigt verktyg men det är fortfarande bara ett verktyg. Än kan inte den här typen av chatbotar ersätta en människa men det betyder inte att det går att dra nytta av dess funktioner. Det går ganska lätt att se när content saknar en mänsklig handpåläggning och kan ge en negativ eftersmak hos den tänkta målgruppen. Använd ChatGPT men se det som ett hjälpmedel och inte att boten levererar ett färdigt material.
Lämna ett svar