Hemsidor som driver affärer
Under våra år som kommunikatörer har vi beställt flertalet webbsidor för företagen vi jobbat i. Kunskapen om hur processen kan effektiviseras har växt och nyfikenheten på hur vi själva kan göra det bättre blev snart en drivkraft. För 4 år sedan lanserades första hemsidan som vi byggt för vår kund, tillsammans med personer i vårt nätverk som vi plockar in för uppdraget.
Vår roll blir att projektleda, samordna och vara språkröret mellan kund och personen som designar och bygger. Ett koncept som visat sig vara kostnadseffektivt och smidigt för alla parter.
Vår kunskap om kommunikation, sökordsoptimering, administration av hemsidor, erfarenhet av vad som driver mot köp och analys av statistik genomsyrar processen.
Ibland är webbsidearbetet en punktinsats men allra oftast blir det starten på ett långvarigt samarbete.
Hur går det till att skapa en ny hemsida?
- Första kontakten
Vi får kontakt med varandra och pratar om behovet och era önskemål. - Offert
Finns en budget eller tanke på vad det får kosta så anpassar vi oss till den. Om inte så tar vi fram ett förslag utifrån vad vi anser uppdraget gör innefatta. Känns offerten bra går vi vidare till nästa steg. - Design
Nu är det dags för designförslag. När ett par sidor är designade går vi igenom designen och bollar den tillsammans tills den känns riktigt bra. - Byggandet startar
När designen och andra parametrar fastställs så påbörjas byggandet och det görs på en testsida, så er befintliga hemsida påverkas inte. I realtid kan ni följa arbetet på testsidan via en länk. Allteftersom sidor blir färdigbyggda fylls de med innehåll. Sidorna sökordsoptimeras och anpassas för olika skärmstorlekar. - Livesättning och utbildning av admin
När sidan är klar samordnar vi processen med webbhotell. Antingen ett som ni valt eller ett som vi rekommenderar. När webbsidan är lanserad går vi igenom admin av den, så ni blir trygga i hur den fungerar och ser hur enkelt det är. Vi bygger hemsidor i WordPress med verktyget Divi. Där har du enkel "drag and drop" funktion och kan ändra från framsidan. - Support och en hjälpande hand framöver
När webbsidan är uppe finns vi ett mail eller samtal bort om du behöver hjälp. Både med uppdateringar, klassiska supportfrågor eller om du vill ha hjälp att göra löpande arbete på webbplatsen. Vi håller även kolla på statistiken i Google Analytics 4 och meddelar insikterna vi får från den.
Vad kostar en ny hemsida?
Finns en budget så förhåller vi oss till den och försöker lägga in så mycket värde som möjligt för de pengarna. Finns ingen budget sätter vi upp ett förslag som vi anser täcker de delar som ni behöver. Därifrån kan vi lägga till eller ta bort beroende på hur vi hamnar prismässigt. Jämför man oss med andra så brukar vi hamna i den lägre prisklassen och man får mycket för pengarna. Detta beror framför allt på att vi samarbetar med en erfaren AD och webdesigner som designar direkt i WordPress. Det behöver alltså inte skapas en design som sedan lämnas över till en som bygger, det sparar vi tid och pengar på!
Grafisk profil inför webbsidearbetet och framöver
När färg och form ska sättas inför att webbsidan byggs behöver en grafisk profil tas fram inför arbetet, om det inte redan finns en sedan innan. Där samlas färger, typsnitt, logotyp och andra komponenter som framhäver er visuella identitet. Webdesigner och AD:n vi arbetar med har lång erfarenhet även av detta. Hon kan göra en light-version just för att komma fram i webbsideprocessen eller en mer omfattande som innehåller instruktioner till tryckerier, hur t.ex. mässmontrar kan se ut och hur loggan ska hanteras på kläder eller liknande. Ett arbete som sparar mycket tid och tankeverksamhet framöver.
Nyfiken på vad ett samarbete med oss skulle innebära? Hör av dig så får du svar av Emma inom kort.